ΩΡΑΡΙΟ
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μεγάλες διοργανώσεις το φθινόπωρο στο Τελλόγλειο

Υποβλήθηκε στις 24. Ιούνιος 2016 – 11:33.

Με τρεις μεγάλες εκθέσεις ετοιμάζεται να υποδεχτεί δυναμικά το φθινόπωρο το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. Οι εκθέσεις «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21» και «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα για την Πολιορκία του Παρισιού», που θα εγκαινιαστούν παράλληλα τον Οκτώβριο, πέρα από το εικαστικό τους ενδιαφέρον, είναι σημαντικές διότι προσεγγίζουν το ζήτημα των ελληνογαλλικών σχέσεων τον 19ο αιώνα μέσα από μεγάλα κεφάλαια και άγνωστες πτυχές της Ιστορίας.

Οι δύο αυτές διοργανώσεις πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα της Ελληνικής και Γαλλικής Προεδρίας της Δημοκρατίας και σε συνεργασία με μουσεία και πολιτιστικούς οργανισμούς της Ελλάδας και της Γαλλίας, όπως τόνισε σε συνέντευξη Τύπου η γενική γραμματέας του Δ.Σ. του Τελλογλείου, καθηγήτρια του ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά, που έχει τη γενική ευθύνη των εκθέσεων.

Νωρίτερα, τον Σεπτέμβριο, το Τελλόγλειο ανοίγει τη σεζόν παρουσιάζοντας την έκθεση «ΠρόΣΩΠΑ» του Έλληνα φωτοειδησεογράφου Δημήτρη Μεσσίνη.

«Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21»

Η έκθεση «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ‘21» προτείνει μια πρωτότυπη ανάγνωση δύο εμβληματικών έργων του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου που σχετίζονται με τον Ρομαντισμό και τον Φιλελληνισμό, τις «Σφαγές της Χίου» και την «Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου», μέσα από τα μάτια Ελλήνων εικαστικών, όπως ο Σπύρος Βασιλείου και ο Ευάγγελος Ιωαννίδης.

Αν και δεν επισκέφθηκε ποτέ την Ελλάδα, ο Ευγένιος Ντελακρουά (Eugène Delacroix, 1798-1863) συγκινήθηκε από τον απόηχο του δράματος των δύο τραγικών εξεγέρσεων, όπως το κατέγραψαν ο Ουγκό, ο Μπάιρον και άλλοι φιλέλληνες, μετατρέποντας τα έργα του σε σύμβολα της εξέγερσης των Ελλήνων. Για την έκθεση μεταφέρονται από το Παρίσι και την Αθήνα πρωτότυπα έργα του Ντελακρουά, καθώς και το αντίγραφο σε φυσικό μέγεθος (4,5 Χ 3,5 μ.) των «Σφαγών της Χίου» του Ευάγγελου Ιωαννίδη από το Βυζαντινό Μουσείο Χίου. Παράλληλα με τη διείσδυση στον τρόπο δημιουργίας των έργων αυτών (προσχέδια, ενδυμασίες κτλ.), στην έκθεση επιχειρείται μια ανάγνωση των ίδιων των γεγονότων από μαρτυρίες ντόπιων (κείμενα), παρουσίαση της τουρκικής πλευράς (κείμενο του Βαχίτ Πασά), επιστολές του Κοραή, του Βαρβάκη και άλλα εικαστικά και μη ντοκουμέντα.

Συνεργάζονται: Εθνικό Μουσείο Ευγένιου Ντελακρουά, Παρίσι, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Αθηνών, Κεντρική Βιβλιοθήκη ΑΠΘ (Συλλογή Τρικόγλου), Βιβλιοθήκη Κοραή Χίου – Μουσείο Αργέντη, Βυζαντινό Μουσείο Χίου (Εφορεία Αρχαιοτήτων Χίου), συλλέκτες και ιδιώτες.
Προετοιμασία έκθεσης – καταλόγου: Θέμις Βελένη, Παναγιώτης Κουρνιάκος, Χριστίνα Τσαγκάλια.
Διάρκεια έκθεσης: 18 Οκτωβρίου 2016 – 31 Ιανουαρίου 2017

«Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα για την Πολιορκία του Παρισιού»

Ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα ζωγραφικά πανοράματα του 19ου αιώνα, που ανήκει στη συλλογή του Τελλογλείου και απεικονίζει μία από τις κρισιμότερες μάχες του Γαλλοπρωσικού Πολέμου, πρωταγωνιστεί στην έκθεση «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα για την Πολιορκία του Παρισιού».
Το αποσπασματικά σωζόμενο έργο φιλοτεχνήθηκε από τον Γάλλο ζωγράφο Henri Felix Emmanuel Philippoteaux σε συνεργασία με τον νεαρό γιο του Paul, εκτέθηκε σε μια ροτόντα στα Ηλύσια Πεδία (1872) και συσχετίστηκε με δύο σημαντικά γεγονότα της εποχής: τον Γαλλοπρωσικό Πόλεμο (1870-1871) και τους Πρώτους Σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας (1896).
Το πανόραμα απεικονίζει την υπεράσπιση του φρουρίου του Issy από τους αποκλεισμένους Γάλλους μαχητές, που δέχονταν τους συνεχείς βομβαρδισμούς του Πρωσικού πυροβολικού (1871).

Η απήχηση του έργου στο γαλλικό κοινό ήταν τέτοια που οι δύο ζωγράφοι και το συνεργείο τους υποχρεώθηκαν να φιλοτεχνήσουν δύο αντίγραφα (1876), τα οποία περιόδευσαν στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Ένα από αυτά έφτασε στην Αθήνα, λίγες μέρες πριν από την έναρξη της πρώτης Ολυμπιάδας. Φιλοξενήθηκε σε μία ροτόντα, η οποία βρισκόταν ακριβώς έξω από το Παναθηναϊκό Στάδιο. Παρά τις αντιδράσεις της ελληνικής βασιλικής οικογένειας, που επιθυμούσε την κατεδάφιση του κτιρίου, το πανόραμα παρέμεινε στη θέση αυτή τουλάχιστον ως το 1915. Στη συνέχεια τα ίχνη του έργου χάθηκαν ως τις αρχές της δεκαετίας του ’70, οπότε αγοράστηκε από το ζεύγος Τέλλογλου.

Το πανόραμα της συλλογής του Τελλογλείου συνιστά τον προάγγελο του σύγχρονου κινηματογράφου και αποτελεί την αφετηρία για τη διερεύνηση των ελληνογαλλικών σχέσεων στο β’ μισό του 19ου αιώνα μέσα από το πρίσμα της τέχνης και του πολιτισμού.

Παράλληλα στην έκθεση θα παρουσιαστούν μεταξύ άλλων: δοκιμή του Φιλιποτό για το συγκεκριμένο πανόραμα, έργο που ανήκει στο Μusée de l’Armée του Παρισιού, έργα σύγχρονών του Γάλλων καλλιτεχνών με θέμα τον Γαλλοπρωσικό Πόλεμο, εκδόσεις από τη Συλλογή Τρικόγλου (Κεντρική Βιβλιοθήκη ΑΠΘ), καθώς και φωτογραφικό υλικό από το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου – Ευταξία.
Προετοιμασία έκθεσης –καταλόγου: Χριστίνα Τσαγκάλια.
Διάρκεια έκθεσης: 18 Οκτωβρίου 2016 – 31 Ιανουαρίου 2017

Δημήτρης Μεσσίνης: «ΠρόΣΩΠΑ»

«Το πρόσωπο είναι η ψυχή σου», λέει ο διάσημος Έλληνας φωτορεπόρτερ Δημήτρης Μεσσίνης. Στην έκθεσή του με τίτλο «ΠρόΣΩΠΑ» θα παρουσιάσει μία επιλογή έργων του που χρονολογούνται από το 1991 μέχρι σήμερα, τα οποία καθρεφτίζουν την καριέρα του στη διεθνή φωτοειδησεογραφία.
Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση του πολυβραβευμένου Έλληνα φωτοειδησεογράφου, ο οποίος κατά τη διάρκεια των τελευταίων 25 ετών έχει εργαστεί για διεθνή μέσα ενημέρωσης και έχει καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των πολέμων και συγκρούσεων στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ασία.

Η έκθεση περιλαμβάνει την ψηφιακή παρουσίαση 85 φωτογραφικών έργων, σε ασπρόμαυρη εμφάνιση σε δέκα οθόνες υψηλότατης ευκρίνειας, διαστάσεων ενός μέτρου Χ 60 εκατοστά η καθεμιά. Στις οθόνες θα γίνεται συνεχής, αργή εναλλαγή των θεμάτων.
Είναι μια επιλογή φωτογραφιών που απεικονίζει ανθρώπινα πρόσωπα σε πολύ έντονες καταστάσεις, μέσα από το οδοιπορικό της ζωής του Δημήτρη Μεσσίνη σε πολλές χώρες του κόσμου, σε καταστάσεις κρίσης και πολέμου ή σε σπάνιες ιστορικές στιγμές, αφ΄ ότου ξεκίνησε η διεθνής καριέρα του το 1991.

Όσον αφορά τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα, έχει καλύψει τους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης, της Ατλάντα και στην Αθήνα, καθώς και τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Albertville. Έχει επίσης καλύψει το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου στις ΗΠΑ, Γαλλία, Ιαπωνία – Κορέα και τη Γερμανία.
Το 1996, κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου στην Αγγλία, ήταν συντονιστής στην ομάδα φωτογραφίας του Ευρωπαϊκού Πρακτορείου (EPA) και το 2000 κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου στην Ολλανδία και Βέλγιο ήταν υπεύθυνος για όλη την ομάδα φωτογράφων για το Associated Press. Το διάστημα 2004 – 2006 διετέλεσε Senior Photo Editor του AP για την Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική με έδρα το Λονδίνο.

Σε αρκετές διεθνείς αποστολές, όπως το βοσνιακό πόλεμο, τον πόλεμο στο Κοσσυφοπέδιο, τους βομβαρδισμούς κατά της Γιουγκοσλαβίας, την κρίση στη Μέση Ανατολή και τον πόλεμο στο Αφγανιστάν, υπήρξε και συντονιστής των φωτογραφικών ομάδων.
Μετά τη Θεσσαλονίκη η έκθεση θα περιοδεύσει ανά την Ελλάδα για να κλείσει την πορεία της στην Αθήνα.
Διάρκεια έκθεσης: 15 Σεπτεμβρίου – 30 Οκτωβρίου 2016