ΩΡΑΡΙΟ
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

#Η Τέχνη μας ενώνει

Σε μια δύσκολη περίοδο που όλη η ανθρωπότητα αντιμετωπίζει από κοινού έναν αόρατο εχθρό η τέχνη σφυρηλατεί γέφυρες αδελφοσύνης κι αλληλεγγύης. Το Τελλόγλειο ανατρέχει στο εκθεσιακό παρελθόν του κι επιλέγει καλλιτέχνες από τις δοκιμαζόμενες  χώρες (Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία, Τουρκία, Η.Π.Α., κτλ), οι οποίοι μέσα από τα έργα τους στέλνουν το δικό του αισιόδοξο μήνυμα ή σχολιάζουν με εύστοχο τρόπο την επικαιρότητα.

Η αναδρομή αυτή έχει ως αφετηρία την τουρκάλα γλύπτρια MERİÇ HIZAL (1943), έργα της οποίας φιλοξενήθηκαν στο Τελλόγλειο στο πλαίσιο της έκθεσης  «ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΔΡΕΟΥ -JORDI TEIXIDOR – MERIC HIZAL», 12.09-31.10.2004. Η Hizal μεταπλάθει σε ύλη έννοιες όπως χρόνος, ειρήνη, αγάπη, συμφιλίωση αξιοποιώντας γεωμετρικά σχήματα, όπως το τετράγωνο, ο κύκλος, το τρίγωνο κι επιστρατεύοντας υλικά όπως το μάρμαρο, το ξύλο, το μέταλλο ή το πλέξι. Στα έργα της πρωταγωνιστούν το σύμπαν (Γη, Ήλιος) και ο χρόνος (ηλιακό ρολόι). «Ο ήλιος μας ζεσταίνει όλους», «Ο ήλιος ανήκει σε όλους μας», «Καιρός για ειρήνη» «Προς τιμή του Degirmendere (Τα πάντα ρει)» είναι μερικά μόνο από τα έργα της που επιχειρούν να εκφράσουν τη συνεκτική δύναμη που κρατά την ανθρωπότητα ενωμένη. Το ηλιακό ρολόι για την Hizal συνιστά ένα από τα παλιότερα λειτουργικά αντικείμενα της ανθρώπινης ιστορίας, μια συμβολική ανάμνηση των αξιών, των απωλειών της ζωής, αλλά και της συλλογικής μνήμης, που μας ενώνει.

Στο ίδιο πλαίσιο κι ο ζωγράφος, γλύπτης και χαράκτης ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΔΡΕΟΥ (1917-2007), ένας εκπρόσωπος της ελληνικής διασποράς που έδρασε κυρίως στη Γαλλία. Όπως και για την Hizal έτσι και για τον Ανδρέου, ο ήλιος διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο στο έργο του. Με αφετηρία το πρόσωπο και το βλέμμα, το μάτι μεταμορφώνεται σε ηλιακό σύμπαν, σε ακτίνες φωτός με τους επακόλουθους συνειρμούς που υποδηλώνουν ενότητα και αδελφοσύνη. Ένα ακόμα σύμβολο με αλληγορική σημασία συνιστά το αβγό, η αρχέτυπη φόρμα του οποίου παραπέμπει στη ζωή, τη δημιουργία, τη διαδοχή των γενεών και την οικογένεια. «Μάτι-Ξύπνημα», «Το μάτι της Γης», «Μάτι-‘Ηλιος», «Αβγό-Οικογένεια» είναι μερικοί μόνο από τους τίτλους έργων που συμπυκνώνουν τα βαθύτερα μηνύματα του Ανδρέου: «Ο άνθρωπος είναι που έχει σημασία. Η τέχνη δεν είναι για συγκριμένες ομάδες ούτε χρειάζεται μεταφραστή. Εξάλλου ξεπερνά τις διαφορές των λαών, είναι πλέον παγκόσμια».

Τα έργα του ζωγράφου JORDI TEIXIDOR (1941), ενός από τους βασικούς εκπροσώπους της γεωμετρικής αφαίρεσης στην Ισπανία με έντονες επιρροές από τον Mark Rothko, ξεχειλίζουν από γαλήνη ισορροπία και μουσικότητα. Οι απολλώνιες συνθέσεις μοιάζουν να παγώνουν τον χρόνο, χωρίς ωστόσο να μπορούν να εξαλείψουν το χάος της καθημερινότητας ούτε τη φθίνουσα  πορεία στη φθορά και τον θάνατο. 

Οι  MERIC HIZAL, ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΔΡΕΟΥ, JORDI TEIXIDOR, τρείς καλλιτέχνες προερχόμενοι από μεσογειακές χώρες, ‘μιλούν’ μέσα από τα έργα τους για τον άνθρωπο, τον χρόνο και τη συναδέλφωση, στέλνοντας το δικό τους μήνυμα ενότητας μέσα από την τέχνη τους. Ένα διαχρονικό μήνυμα που μετά από δεκαέξι χρόνια παραμένει επίκαιρο κι υπερβαίνει την τέχνη.