ΩΡΑΡΙΟ
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Το έργο της Μεγάλης Εβδομάδας από τις Συλλογές του Τελλογλείου

Η εικαστική γραφή του τρίπτυχου «Ευαγγελισμός-Σταύρωση-Ανάσταση» της Κούλας Μπεκιάρη είναι πρωτοποριακή. Το Αληθινό Φως, το «Όντος Φως» διαπερνά τα πάντα και τα αναμορφώνει.

Στις Συλλογές του Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ. ανήκουν 34 έργα της Κούλας Μπεκιάρη και 6 της μητέρας της, Άννας Μπεκιάρη. Μεγάλη έκθεση με τίτλο «Κούλα Μπεκιάρη- Άννα Μπεκιάρη» πραγματοποιήθηκε στο Τελλόγλειο σε συνδιοργάνωση με τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. (6 Σεπτεμβρίου-2 Νοεμβρίου 2008).

Η Κούλα (Βασιλική) Μπεκιάρη, ζωγράφος και χαράκτρια, γεννήθηκε στην Αθήνα ή στη Λάρισα το 1905. Πέθανε στην Αθήνα το 1992. Μαθήτευσε κοντά στη μητέρα της, γλύπτρια και ζωγράφο, Άννα Μπεκιάρη και υπήρξε σύζυγος του Εμμανουήλ Βεκρή. Παρακολούθησε μαθήματα φιλολογίας με τον Γρυπάρη, Ιστορίας της τέχνης με τον Παπαντωνίου, μαθήματα ζωγραφικής με τον Κωνσταντίνο Παρθένη, τον Θεόφραστο Τριανταφυλλίδη, χαρακτικής με τους Γιώργο Βελισσαρίδη, Γιώργο Μόσχο και Ευθύμη Παπαδημητρίου. Συνέχισε τις καλλιτεχνικές σπουδές της στη Γαλλία, την Ιταλία και την Ολλανδία. Σπούδασε πιάνο. Εκτός από λίγες ατομικές, έλαβε μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Μπιενάλε Βενετίας, Σάο Πάολο, Αλεξάνδρειας, Xylon Λιουμπλιάνα Γιουγκοσλαβίας, Salon International de l’Art Libre, Παρίσι-Αργυρό Μετάλλιο 1964, Mostra Annuale Italiana d’Arte Grafica, Αγκόνα, Αργυρό Μετάλλιο 1966 κ.α.) Υπήρξε μεγάλη χορηγός της Εθνικής Πινακοθήκης. Έλαβε τιμητικά μετάλλια. Έργα της βρίσκονται σε Μουσεία, Πινακοθήκες, Ιδιωτικές Συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Ζωγράφισε νεκρές φύσεις, τοπία, προσωπογραφίες με γραφή αδρή εξπρεσιονιστική, εκρηκτική χρωματικότητα, προσδίδοντας με τη χρήση του εκτυφλωτικού φωτός, την υφή του υλικού, τις επάλληλες επιστρώσεις του χρώματος διαστάσεις υπερκοσμικές στα έργα της, διεισδύοντας στο ψυχικό και πνευματικό πεδίο. Θρησκευτικά θέματα κυριαρχούν στο ζωγραφικό της έργο τη δεκαετία του 1960.

Στη χαρακτική κινήθηκε από την παραστατικότητα στην αφαίρεση. Αρχικά στη θεματική της κυριαρχούσαν ηθογραφίες, τοπιογραφίες, νεκρές φύσεις, θέματα της καθημερινότητας. Από το τέλος της δεκαετίας του 1950 στράφηκε στην εξπρεσιονιστική αφαίρεση με θρησκευτική θεματογραφία, ενώ στη δεκαετία του 1960 προσχώρησε τολμηρότερα στην αφαίρεση.

Ενδεικτική βιβλιογραφία

  • Κούλα Μπεκιάρη. Άννα Μπεκιάρη, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη 2008.
  • Λεξικό Ελλήνων Καλλιτεχνών, Ζωγράφοι-Γλύπτες-Χαράκτες, 16ος-20ός αιώνας, τ. 3, Αθήνα 1999, σ. 190.
  • Στέλιος Λυδάκης, Κούλα Μπεκιάρη, Ζωγραφική-Χαρακτική, Αθήνα 1976.
  • Τάσος Κουτσουρής, Δημήτρης Παυλόπουλος, Κούλα Μπεκιάρη ζωγραφική-χαρακτική. Άννα Μπεκιάρη γλυπτική-ζωγραφική, Αθήνα 2007.