Έκθεση
Μια διαφορετική ανάγνωση της Χάρτας του Ρήγα, που αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές της, προτείνει η έκθεση που εγκαινιάζεται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017, στις 19.30. Την έκθεση, που έχει τίτλο «Η Χάρτα του Ρήγα: Τα δύο (συν) πρόσωπα. Μια άλλη ανάγνωση του χάρτη», διοργανώνει η Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με αφορμή τις εκδηλώσεις για την επέτειο των 90 χρόνων από την ίδρυσή της. Είναι αφιερωμένη στην επέτειο των 220 χρόνων από την έκδοση της Χάρτας της Ελλάδος του Ρήγα Βελεστινλή το 1797 στη Βιέννη, ένα αντίτυπο της οποίας (από τα λίγα σωζόμενα των 1220 αντιτύπων που τυπώθηκαν) φυλάσσεται στην Τρικόγλειο Βιβλιοθήκη της ΒΚΠ ΑΠΘ.
Για πρώτη φορά εκτίθενται μαζί έξι αντίτυπα της Χάρτας, τριών τυπολογιών, με έμφαση στη «Χαρτογραφία της Χάρτας του Ρήγα» και στα αινίγματά της, από την Τρικόγλειο Βιβλιοθήκη ΒΚΠ-ΑΠΘ, την Τράπεζα της Ελλάδος (2 Χάρτες), το Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, την Πασχάλειο Σχολή Καπεσόβου και το Ίδρυμα Σύλβιας Ιωάννου.
Οι έξι Χάρτες συνοδεύονται από: τον Πίνακα της Ελλάδος του Άνθιμου Γαζή (Βιέννη, 1800), 20 εκθεσιακές ερμηνευτικές ενότητες, ψηφιακές προβολές και video, έκθεση επιλεγμένων σχετικών βιβλίων από τις συλλογές της Κεντρικής Βιβλιοθήκης ΒΚΠ-ΑΠΘ και ειδική ομότιτλη έκδοση της Τρικογλείου Βιβλιοθήκης ΒΚΠ-ΑΠΘ που θα παρουσιαστεί στα εγκαίνια της έκθεσης.
Στόχος της έκθεσης δεν είναι η επανάληψη των γνωστών μέχρι τώρα προσεγγίσεων των ανθρωπιστικών κυρίως επιστημών, ιστορικών, φιλολογικών κ.ά., αλλά η παρουσίαση της Χάρτας ως χαρτογραφικού «τεχνικού έργου», πώς την οραματίστηκε και τη σχεδίασε ο Ρήγας και πώς οργάνωσε την τεχνικά πετυχημένη παραγωγή και εκτύπωσή της μεταξύ Βουκουρεστίου και Βιέννης.
Η έκθεση αυτή έγινε εφικτή, κυρίως χάρη στην ανάπτυξη της ψηφιακότητας και της διείσδυσής της και στις ανθρωπιστικές επιστήμες (digital humanities), εμπλουτίζοντας έτσι τις γνώσεις μας ακόμη και για ένα αντικείμενο μελετημένο εξαντλητικά όπως η Χάρτα. Η Χάρτα με την έκθεση αυτή αναδεικνύεται ως ένα μεγαλεπήβολο σε σύλληψη και εκτέλεση έργο της τότε τεχνολογίας.